Nazwa usługi: Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży
   
Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Jabłonna
Wydział Oświaty, Sportu i Spraw Społecznych (I p., pok.nr 20)
ulica Modlińska 152
05-110 Jabłonna
tel. 22 76 77 333


w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu Gminy Jabłonna, wejście A od parkingu, pocztą na adres: Urzędu Gminy Jabłonna, ul. Modlińska 152, 05-110 Jabłonna, wrzutnia korespondencyjna przy wejściu do Urzędu Gminy Jabłonna od strony ul.Modlińskiej (wejście C), za pomocą platformy Cyfrowy Urząd https://cu.jablonna.pl/, za pomocą skrzynki ePUAP:   /i54qay16jn/SkrytkaESP

   
Wymagane dokumenty:
  • wniosek o zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (np. umowa najmu, dzierżawy, użyczenia, własność, wieczyste użytkowanie – przedstawiony dokument powinien wskazywać nie tylko na uprawnienie wnioskodawcy do korzystania z lokalu, lecz także brak ograniczeń w zakresie prowadzenia w nim działalności gospodarczej, w tym w szczególności brak ograniczeń co do prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych)
  • pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym
  • decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia
  • pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu wnioskodawcy wraz z dokumentem potwierdzającym uiszczenie opłaty skarbowej
   
Sposób załatwienia sprawy:
   
Kogo dotyczy: Przedsiębiorcy
   
Opłaty:

Opłaty roczne za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wynoszą:
525 zł- na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5 % alkoholu oraz piwa,
525 zł- na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa ),
2.100 zł- na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18 % alkoholu.
Opłaty w kolejnych latach ważności zezwolenia - uzależnione są od wielkości sprzedaży
napojów alkoholowych w roku poprzednim. Wysokość opłaty skarbowej wynosi:
17 zł - za ustanowienie pełnomocnika*,
24 zł - za wydanie duplikatu zezwolenia,
10 zł od każdej wydanej decyzji.
* Zwolnione z opłaty skarbowej są m.in. pełnomocnictwa: poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów; udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu
Przedsiębiorca wnosi na rachunek bankowy Gminy Jabłonna opłatę (w trzech równych ratach) za korzystanie z zezwolenia w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września każdego roku. W przypadku niedopełnienia obowiązku wniesienia opłaty w należnej wysokości w ustawowym terminie, przedsiębiorca ma możliwość dokonania tej czynności w dodatkowym 30-dniowym terminie wraz z jednoczesnym wniesieniem opłaty w wysokości określonej szczegółowo w przepisie art. 18 ust. 12b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Skutkiem dokonania opłaty nieterminowej lub w nienależnej wysokości jest wygaśnięcie zezwolenia. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z powodu niedokonania opłaty w należnej wysokości  w ustawowym terminie, może złożyć wniosek o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia.

Nr konta Gminy Jabłonna: Bank Spółdzielczy w Legionowie Oddział w Jabłonnie
09 8013 1016 2002 0009 7014 0001

   
Czas załatwienia sprawy: Rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub jego odmowa, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
   
Tryb odwoławczy: Od decyzji stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem Wójta Gminy Jabłonna.
   
Podstawa prawna: Ustawa
dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165 z późn. zm.)
   
Formularz elektroniczny:
   
Uwagi: 1. Zgodnie z obowiązującą linią orzecznictwa sądów administracyjnych oraz stanowiskiem prezentowanym przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy stwierdzić, że zgoda na sprzedaż napojów alkoholowych, wyrażana przez podmioty wymienione szczegółowo w art. 18 ust. 6 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a więc właścicieli, użytkowników, zarządców lub administratorów budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się punkty sprzedaży alkoholu, jest czynnością przekraczającą zakres zwykłego zarządu. Dlatego w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, w których funkcjonują Wspólnoty Mieszkaniowe, do wydania powyższej zgody potrzebna jest - na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali - uchwała właścicieli lokali (Wspólnoty Mieszkaniowej). Zgoda wyrażona przez zarządcę budynku lub Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej powinna zatem zawierać wzmiankę o uchwale, będącej podstawą zgody. 2. W przypadku ustanowienia pełnomocnika do wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. 3. Wniosek złożony bez wymaganych dokumentów i nieuzupełniony w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od doręczenia wezwania, zostanie pozostawiony bez rozpoznania. 4. Wniosek należy złożyć z kompletem załączników (oryginały dokumentów do wglądu), co najmniej 1 miesiąc przed planowanym rozpoczęciem sprzedaży napojów alkoholowych lub upływem ważności posiadanego dotychczas zezwolenia. Załatwienie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.